België is een klein land, maar het heeft heel wat te bieden. Van Brussel en Brugge tot het Ardense woud en de badstad Oostende, er zijn genoeg redenen waarom België op je reis bucket list zou moeten staan. Maar hoe zit het met de momenten dat u niet op reis bent? Wat als u wilt profiteren van alles wat België te bieden heeft zonder een fortuin uit te geven aan benzine of treintickets? Een van de manieren waarop u dit kunt doen is door een van de vele deelfietsen te huren.

Fietsen is een geweldige manier om je door de stad te verplaatsen. Omdat zo veel mensen geen eigen fiets bezitten, is het geen wonder dat het huren van fietsen de laatste jaren steeds populairder wordt! U kunt er een huren op een aantal locaties en uw fiets veilig stallen wanneer u hem niet gebruikt – vooral als u zich zorgen maakt over de veiligheid als gevolg van duisternis of andere gevaren op de wegen ’s nachts.

Antwerpen – Vélo

Antwerpen is een stad die bekend staat om zijn vele oude monumenten en gezelligheid. Helaas heeft het ook een eindeloze verkeersopstopping die het moeilijk maakt om zonder auto door de stad te komen – een inwoner van Antwerpen moet voorbereid zijn met alternatieve middelen van vervoer.

Vélo-Antwerp is de beste manier om Antwerpen te verkennen op twee wielen. Met meer dan 1800 fietsen beschikbaar, is het gemakkelijk en handig! U kunt dit handige systeem van fietsen gebruiken voor korte ritjes door het stadscentrum of ze achterlaten aan een station terwijl u andere delen van de stad verkent met uw eigen twee voeten als u dat liever hebt. VEGA zal een lege plek in de buurt voor u vinden, dus alles wat u nodig hebt zijn sleutels (en misschien contant geld).

Antwerpen is een prachtige stad die bekend staat om zijn fietspaden en groene ruimtes. Maar sinds dit jaar is het niet meer zo makkelijk om een dag- of weekpas te krijgen zonder een lange wachtlijst! Het Vélo-Antwerp systeem is aan het uitbreiden met plannen om tegen 2017 nieuwe stations toe te voegen in de hele agglomeratie. Maar als je er nu een wilt, gaat het snel want er zijn slechts 10 000 jaarkaarten per jaar beschikbaar (en die komen alleen beschikbaar als iemand zijn oude kaart niet vernieuwt).

Brussel – Villo

De fietsen in Brussel zijn veel goedkoper dan die in Antwerpen. Ze lijken ook steviger en duurzamer, maar het probleem is dat fietsen hier niet altijd even aangenaam is voor mensen die er voor het eerst op uit trekken. Vanwege het uitdagende terrein met heuvels en wegen die worden gedeeld door zowel motorvoertuigen als voetgangers die naast hen lopen op voetpaden of zebrapaden als er geen fietspad beschikbaar is.

Namen – Li bia velo

Het Naamse fietsdeelsysteem is vergelijkbaar met dat in Brussel. De grijsblauwe fietsen kunnen voor een zacht prijsje worden gehuurd en er zijn ongeveer 30 stations verspreid over deze Belgische stad. Met 250 fietsen beschikbaar die variëren van gemakkelijke cruisers voor beginners of mountainbike hybriden tot stoere roadsters als je een ervaren fietser bent die wat heuvels wil bedwingen! Vaak heb je ook pasjes nodig, maar maak je geen zorgen want die zijn vooraf op elke kaart geladen. Dus je hoeft nu alleen nog maar je perfecte rit te vinden – en deel uit te maken van de opkomende groene vervoersbeweging in België.

Studentensteden

In de meeste Belgische universiteitssteden zijn er aparte fietsdeelsystemen voor studenten. Als student is het meestal goedkoper om je hierop in te schrijven en je eigen fiets per semester of academiejaar te krijgen aan competitieve prijzen (ook wanneer je onderhoud nodig hebt!). In heel Gent vind je deelfietsen met korting van StudentENmobility Brussel Fietspunt als ze hun studentenkaart hebben ingeschreven; Brugge heeft ook een eigen gespecialiseerd systeem – het FietsPunt – dat korting geeft op de huur via maandelijkse abonnementen (je betaalt alleen borg). Andere steden zoals Antwerpen bieden vergelijkbare diensten maar verschillen lichtjes naargelang de plaats waar je onderwijsinstelling zich bevindt: kijk wat er in de buurt beschikbaar is alvorens te kiezen!

U ook genieten van:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *